11 مدل از بهترین اسباب بازی فکری برای رشد فکری کودک + خرید اینترنتی

5/5 - (1 امتیاز)

افزایش مهارت‌های فرزندتان با خرید انواع اسباب بازی فکری

اهمیت بازی کردن در کودکی برای رشد شخصیت، روح و هوش نوزاد به اندازه اهمیت غذا برای جسم ضروری است. تمامی کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه کودک بارها و بارها بر بازی کردن کودک تاکید کرده‌اند. بازی کردن فواید زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. شما باید در خرید اسباب بازی برای کودکان محتاط باشید و اسباب بازی متناسب با سن، جنسیت، و … فرزندتان خریداری کنید. یکی از بهترین انواع اسباب بازی برای کودکان و بزرگسالان، اسباب بازی فکری است.

شاید مهم‌ترین دلیل خرید اسباب‌بازی برای کودکان توسط والدین سرگرم کردن کودک باشد، اما بازی کردن و نوع اسباب بازی مستقیم بر ذهن کودک شما تاثیر می‌گذارد. کودکان در هنگام بازی کردن از لحاظ تخیلی، جسمانی، شخصیتی و هوشی فرصت رشد پیدا می‌کنند. استعدادهای کودک در حین بازی شکوفا می‌شود. پس چه بهتر برای رشد بهتر ذهن کودک از انواع مدل‌های اسباب بازی فکری آموزشی استفاده کنیم.

مدل محبوب

اسباب بازی فکری مهره‌چین

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی کارتی، بازی معمایی، تست هوش، بازی فکری، بازی آموزشی
  • رده سنی: مناسب کودک، نوجوان، بزرگسال
  • تعداد بازیکن: 1 نفر

«مهره‌چین پویا» از آن اسباب‌بازی‌هایی است که هم سرگرمی به حساب می‌آید و هم سبب افزایش سرعت عمل، تقویت روابط گروهی، تمرکز و تقویت هوش، افزایش هماهنگی بین چشم و دست و افزایش حافظه و سرعت پردازش می‌شود. با جابه‌جایی مهره های رنگی باید به شکل دقیق الگو برسید. در برخی موارد مهره های رنگی با استفاده از فضاهای خالی صفحه چوبی، آنقدر باید جابجا شوند تا در جایگاه درست قرار بگیرند. «مهره چین پویا» می تواند یک بازی سرعتی و دو یا چند نفره نیز باشد، بدین صورت که کودک برای خود زمان بگیرد که در چه مدت زمانی هر الگو را می‌چیند و هر بار سعی در ارتقا رکورد خود داشته باشد. هرکس بتواند در مدت زمان کم‌تری مهره‌ها را مطابق کارت الگو قرار دهد، برنده می‌شود.

این اسباب بازی با بالاترین کیفیت ساخت و مواد اولیه و رنگ های بهداشتی مخصوص کودکان تولید می‌شوند. این اسباب بازی دارای تاییدیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. در کنار تمام مزایا فوق، این اسباب بازی یک هدیه زیبا و شیک نیز است که با توجه به طراحی زیبای جعبه، شما را بدون نیاز به کادو کردن تبدیل به ستاره جشن های مختلف مانند تولد و مهمانی های دیگر خواهد کرد.

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی فکری، بازی آموزشی
  • رده سنی: خردسال، کودک، نوجوان، بزرگسال
  • تعداد بازیکن: 1 نفر
  • ابعاد 60x60x60 میلی‌متر

مکعب روبیک یکی از انواع اسباب بازی‌های فکری بسیار محبوب در سطح جهان است. کیفیت این محصول بسیار خوب است و در آن از جنس پلاستیک با دوام و فاقد مواد مضر استفاده شده است. این وسیله خطر بلعیدن ندارد. بازی با مکعب روبیک کودک شما را به فکر کردن و پیدا کردن راه‌های جدی و در مسابقات به سرعت عمل تشویق می‌کند.

اسباب بازی فکری دومینو مارپیچ

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی فکری
  • رده سنی: نوجوان
  • تعداد بازیکن: 4 نفر
  • ابعاد 230*190*50 میلی‌متر

این بازی برای کودکان بالای 4 سال مناسب است. این بازی فکری چون به صورت گروهی است موجب تقویت توانایی ارتباطی فرزند شما خواهد شد. هیجان و شادی در حین این بازی بسیار برای کودک شما مفید و آموزنده است. این بازی دارای 28 قطعه منحنی شکل و 28 قطعه برچسب است.

اسباب بازی فکری آموزشی

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی فکری
  • رده سنی: کودک، نوجوان
  • ابعاد 200*150*20 میلی‌متر

این بازی فکری برای کودک و نوجوان مناسب است. دارای مهره‌های پلاستیکی با کیفیت بالا است. دارای دفترچه راهنمای بازی است. از روی دفترچه انواع بازی با آن را یاد خواهید گرفت.

بازی فکری هیجانی هوپا

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی کارتی، بازی فکری، بازی حافظه
  • رده سنی: بزرگسال، خردسال، کودک، نوجوان
  • تعداد بازیکن: 4 نفر
  • ابعاد 240 × 240 × 55 میلی‌متر

در این بازی سرعت عمل بسیار مهم است. هیجان بازی گروهی و ارتباط را در این بازی یاد خواهید گرفت. این بازی یک بازی سرعتی است چون باید قبل از بقیه با لیوانک‌هایی که در دست دارید ترکیب مناسبی بسازید و زنگ را به صدا در بیاورید.این یک بازی تمرکزی نیز است. چون باید دقت کنید که ترکیبی که با لیوان‌ها می‌سازید مشابه ترکیبی باشد که روی کارت موجود است. این بازی از جنس بازی‌های هم‌زمان است. یعنی بازیکنان در آن قرار نیست تا منتظر نوبت خودشان باشند، بلکه همه هم‌زمان شروع به چیدن لیوان‌ها روی هم، با نهایت سرعت و دقت می‌کنند. بازی «کاپوچین» بر اساس طرح یک بازی جذاب خانوادگی به نام Speed Cups ساخته شده است. هوپا با طراحی تصاویر و روش‌هایی جدید در چیدن کارت‌ها سعی داشته تا چالش‌های تازه‌ای به بازی اضافه کند تا بازیکنان لذت بیشتری از آن ببرند.

مشخصات:

  • هدف بازی: خلاقیت
  • رده سنی: کودک
  • سازنده: آریا

یکی از لذت‌بخش‌ترین بازی‌ها برای کودکان بازی با خمیر است. خلاقیت هنری و توانایی فیزیکی مچ و انگشتان در این بازی افزایش می‌یابد. جنس خمیر استفاده شده در این محصول فاقد مواد مضر است. این خمیر دارای یک نقشه و دارای 5 رنگ و ابزار های لازم برای بازی با خمیر بازی می باشد.

مشخصات:

  • هدف بازی: حرکتی و مهارتی و فکری
  • رده سنی: خردسال، کودک، نوجوان

یکی از انواع بازی‌های مهارتی و فکری بازی ماهیگیری است. این بازی در رنگ و طرح کودکانه و جذابی ساخته شده است و کودک شما قطعا به آن علاقه مند خواهد شد. این بازی دارای ابعاد 200x200x50 میلی‌متر است. دارای سه عدد قلاب ماهیگیری اسباب بازی و یک صفحه ماهیگیری است.

بازی فکری پنتاگو فکرانه

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی تخته‌ای، بازی معمایی، تست هوش، بازی حافظه، بازی فکری
  • رده سنی: کودک، نوجوان، بزرگسال
  • تعداد بازیکن: 2 نفر

همیشه برای بازی فکری لازم نیست هزینه زیادی پرداخت کنید. این بازی در عین اینکه قیمت مناسبی دارد بسیار برای هوش فرزند شما مفید است. این بازی از جمله بازی‌های دو نفره است. ابعاد آن 40×200×200 میلی‌متر است. این بازی بازی برتر بین سال های 2005 تا 2010 شناخته شده است. این بازی برای کودکان زیر سه سال خطر بلعیدن دارد.

اسباب بازی بسکتبال فکری

مشخصات:

  • سبک بازی: بازی فکری، بازی آموزشی
  • رده سنی: خردسال، کودک، نوجوان، بزرگسال
  • تعداد بازیکن: 4 نفر

این بازی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. یک بازی هیجانی گروهیی است. کودک شما با ساعت‌ها بازی با این وسیله خسته نمی‌شود و توانایی‌هایش افزایش پیدا می‌کند.

اسباب بازی فکری و آموزشی:

بازی فکری مجموعه‌ای از ماکت‌ها و بازی‌های علمی و فنی است، که شاد، جذاب و چالش برانگیز است. این بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن کودک، او را به فکر کردن برای پیدا کردن راه حل‌ها، تصمیم‌گیری لحظه‌ای و طولانی، انجام کار فیزیکی و … وا می‌دارد.

بازی‌های فکری مختص یک سن خاص نیست، بلکه برای تمام سنین و حتی بزرگسالان در انواع مختلف وجود دارد. هرچه در کودکی و بزرگسالی از بازی‌های فکری بیشتر استفاده شود، امکان فراموشی و آلزایمر در پیری کاهش می‌یابد.

انواع اسباب بازی فکری:

اسباب بازی فکری در انواع مختلفی در بازار وجود دارد و هر روزه به تعداد آن اضافه می‌شود. ما در اینجا محبوب‌ترین مدل‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

آجر بازی (لگو) :

لگو یا آجر یک نوع از اسباب بازی فکری است که از قطعات مختلف با تعداد زیاد ساخته شده است. این قطعات قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند. در اثر اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌توان از آن شکل‌های مختلف درست کرد. بازی کردن با لگو و ساختن اشکال مختلف ذهن کودک شما را خلاق می‌کند و باعث رشد فکری او می‌شود.

خمیر بازی:

تقریبا تمامی کودکان از بازی با خمیر لذت می‌برند. بازی با خمیر و گذاشتن رنگ‌های مختلف کنار هم که با هم تناسب داشته باشند و ساختن اشکال مختلف، خلاقیت ذهنی و هنری کودک شما را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن ماهیچه‌های مچ و انگشتان کودک را نیز تقویت می‌کند.

شطرنج و منچ (بازی فکری دو نفره) :

در این گونه بازی‌ها کودک شما علاوه بر تقویت توانایی فکری، در تصمیم‌گیری لحظه‌ای نیز قوی می‌شود. در حین بازی مفهوم تعامل و کار گروهی و رقابت را می‌آموزد و برای بردن تلاش می‌کند و در صورت باخت نیز برای باخت در آینده و تلاش دوباره آماده می‌شود.

فواید اسباب بازی فکری برای کودکان:

کشف استعداد کودک:

شما با توجه کردن به بازی کودک و اینکه در چه بازی فکری توانایی بیشتری دارد، می‌توانید استعداد او را کشف کنید و در راه تقویت استعداد او را کمک کنید. حتی گاهی با کشف این استعداد کودک را در مسیر درست انتخاب شغل آینده قرار خواهید داد.

رشد هوش:

حتما دیده‌اید که بعضی از کودکان نسبت به سایر کودکان همسن خود هوش و استعداد بیشتری دارند، شاید این هوش ارثی باشد اما گاهی هوش اکتسابی قوی‌تر از هوش ارثی است. بازی کردن با اسباب بازی فکری هوش اکتسابی کودک شما را دو چندان می‌کند. این کودکان رشد هوش و رشد شناختی سریع‌تری نسبت به سایرین دارند.

افزایش مهارت اجتماعی و ارتباطی کودک:

در بازی فکری قوانین خاص و مشخصی وجود دارد. که دو طرف باید آن را رعایت کنند. با انجام این بازی‌ها است که کودک شما اهمیت رعایت قوانین و رعایت نوبت را در مقابل دیگران یاد می‌گیرد. همچنین بازی کردن با دوستان برای کودک شما برای تقویت توانایی کلامی و ارتباط بسیار موثر است.

نکات مهم در هنگام خرید اسباب بازی فکری:

توجه به سن کودک:

خرید اسباب بازی فکری باید متناسب با سن کودک باشد. اسباب بازی فکری که با سن بالاتر متناسب است موجب باخت فرزند شما و عدم توانایی انجام آن و در نهایت پایین آوردن اعتماد به نفس او خواهد شد. همچنین اسباب بازی فکری مرتبط با سن پایین موجب کلافگی و خستگی و زده شدن از بازی برای کودک می‌شود.

جنسیت کودک:

با توجه به جنسیت کودک انتخاب اسباب بازی فکری راحت‌تر خواهد بود.

اسباب بازی فکری پسرانه:

در مدل پسرانه علاوه بر توجه به هوش و فکر به روحیه و علایق پسرانه نیز توجه شده است. گاهی بعضی از مدل‌های ماشین اسباب بازی نیز دارای بازی فکری هستند.

اسباب بازی فکری دخترانه:

در اسباب بازی فکری دخترانه به روحیات و علایق دخترانه توجه شده است.

جنس اسباب بازی:

از آنجا که جنس اغلب اسباب بازی‌ها پلاستیکی است، باید به مرغوب بودن جنس آن توجه کنید. وجود مواد مضر مانند BPA موجب آلوده شدن دست کودک خواهد شد. همچنین برای سنین پایین مانند کودک دو ساله باید از نبود قطعات ریز و شیشه‌ای و جداشدنی در آن مطمئن شوید.

قیمت بازی فکری:

بازی‌های فکری در قیمت‌های متفاوتی نسبت به محصول تولید شده در بازار وجود دارد. بازی فکری ارزان و مقرون به صرفه از قیمت سی هزار تا بازی فکری پیشرفته و گران همگی در هوش و خلاقیت کودک نقش موثری دارند.

خرید اینترنتی بازی فکری:

در خرید اینترنتی بازی فکری به تمام نکات درج شده مهم در هنگام خرید توجه کنید. سن، جنسیت، تعداد اعضای لازم برای بازی و ... همگی باید به دقت بررسی شود.

سخن آخر

با توجه به اینکه امروزه اکثر والدین برای تقویت هوش کودک از راه‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی، خرید کتاب و … استفاده می‌کنند و اکثر کودکان بهره هوشی بالایی دارند شما نیز باید برای کودک خود تلاش کنید. یکی از این راه‌ها که قطعا کودک نیز به آن علاقه مند خواهد شد خرید اسباب بازی فکری است.

7 نظر

  1. پریسا پاسخ

    بهترین بازی فکری برای بچه‌ها رو معرفی کردید، همه‌ش عالیه. من از مهره‌ها خیلی خوشم میاد. برای بچه‌ها هم سرگرم کننده‌ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.