جدول وزن گیری نوزاد از بدو تولد+معرفی محصولاتی برای وزن گیری نوزاد

Rate this post

فارغ از نژاد و فاکتورهای ژنتیکی موثر در تکامل، وزن‌ گیری نوزاد یکی از شاخص‌های دلهره‌آور برای پدر و مادر است تا از روند رشد طبیعی فرزندشان مطمئن شود. البته نوزاد در بدو تولد ممکن است نارس باشد یا کمی کاهش وزن داشته باشد؛ اما به مرور زمان وزن گیری طبق روال پیش می‌رود و ارزیابی آن اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما قرار می‌دهد.

بعد از تولد نوزاد زیر نظر متخصص اطفال قرار می‌گیرد و برای چک آپ دوره‌ای ارجاع می‌شود. استانداردهای مشخصی برای تطبیق وزن نوزاد با وزن ایده‌ال و مورد انتظار ما وجود دارد که طبق جدول وزن گیری نوزاد سنجیده می‌شود.

جدول وزن گیری یک سری داده است که بر اساس سن و جنسیت نوزاد طبقه‌بندی شده‌اند. والدین هم می‌توانند این جدول را در منزل داشته باشند و در صورت دسترسی به ترازو مناسب به طور مرتب رشد طبیعی فرزندشان را دنبال کنند. در راهنمای امروز به نظر با لزوم دنبال کردن وزن گیری نوزادان تا جدول استاندارد وزن گیری و نحوه استفاده از آن بیش‌تر آشنا می‌شوید.

معرفی محصولاتی برای وزن گیری بهتر نوزاد

پیشنهاد ویژه

شیر پر چرب غنی شده ماجان

  • وزن: 2000 گرم
  • شماره پروانه بهداشت: 15/16543
  • ماندگاری: شش ماه
  • شروع زمان مصرف: 12 ماهگی

شیر غنی شده نستله سری نان کید

  • - شیر غنی‌شده مخصوص کودکان در حال رشد
  • - مناسب برای کودکان از 3 سالگی به بعد
  • - حاوی آهن
  • - تقویت سیستم ایمنی بدن
  • - حفاظت از دندانهای شیری
  • - کمک به رشد و تکامل ذهنی و بینایی
  • - تامین انرژی لازم برای رشد

شیر خشک بیومیل پلاس جونیور

  • - شروع زمان مصرف بعد از سه سالگی
  • - غنی‌شده با آهن
  • - حاوی پری بیوتیک ها
  • - حاوی نوکلئوتید ها
  • - حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6
  • - حاوی اسیدهای چرب بلند زنجیره غیراشباع AA و DHA
  • - حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها ( ویتامین E ، C ، A و سلنیوم)
  • - بدون گلوتن

غذا کودک پنج غله غنچه پرور با طعم شیر میوه ای

  • وزن: 300 گرم
  • وزن بسته‌بندی: 400 گرم
  • ابعاد بسته‌بندی: 7 × 14 × 21 سانتی‌متر
  • شماره پروانه بهداشت: 1228224997
  • سایر توضیحات: بعد از 6 ماهگی

سرلاک گندم و عسل نستله

  • وزن: 400 گرم
  • شماره پروانه بهداشت: 9102871292099389
  • روش نگهداری: در جای خشک و خنک نگهداری شود. تا 4 هفته پس از باز کردن قابل مصرف می باشد.
  • ماندگاری: 18 ماه
  • شروع زمان مصرف: 12 ماهگی

سرلاک حریره بادام

  • وزن: 400 گرم
  • شماره پروانه بهداشت: 9102871292099389
  • روش نگهداری: در جای خشک و خنک نگهداری شود. تا 4 هفته پس از باز کردن قابل مصرف می باشد.
  • ماندگاری: 18 ماه
  • شروع زمان مصرف: 6 ماهگی

وزن گیری نوزاد؛ شاخصی برای سلامتی

شاید وزن کشی نوزاد آن هم در ساعات اولیه بعد از تولد کمی عجیب باشد؛ اما تا زمان ترخیص مادر از بیمارستان این عمل برای تعیین شاخص پیشگویی سلامت نوزاد انجام می‌شود. به ویژه که ممکن است خیلی از نوزادان در روزهای اول تلاش چندانی برای شیر خوردن نداشته باشند و اوضاع تغذیه آن‌ها برای والدین نگران کننده باشد.

همه نوزادان به ویژه نوزادانی که با وزن ایده‌ال و حتی بیش‌تر از حد طبیعی متولد می‌شوند کاهش وزن دارند که این موضوع به دلیل دفع مایعات است. با این حال به مرور زمان و با مصرف شیر توسط نوزاد روند وزن گیری آغاز می‌شود و والدین می‌توانند با کمک جدول وزن گیری رشد فرزندشان را دنبال کنند.

یکی از مواردی که باعث می‌شود والدین نسبت به وزن کشی نوزاد اهمیت بیش‌تری بدهند تاثیر نوع شیری است که نوزاد با آن تغذیه می‌شود. معمولا روند تغذیه با شیر مادر تاثیر متفاوتی روی رشد نسبت به شیر خشک دارد. با این حال برای وزن کشی معمولا یک جدول ثابت طراحی و با استفاده از آن وضعیت تمام نوزادان بررسی می‌شود.

برای وزن گیری بهتر نوزاد محصولاتی مانند شیر غنی شده، سرلاک، پوره و سایر محصولات تا حدودی جوابگو هستند.

نسبت وزن و سن نوزاد در شش ماهه اول زندگی

روند افزایش وزن نوزاد و کودک در جدول‌های مجزایی توسط سازمان جهانی بهداشت طراحی و منتشر می‌شود. در کشور ما هم از همین استانداردها پیروی می‌شود. ضمنا در بدو تولد خیلی نوزادان وزن کم‌تری نسبت به حداقل وزن اعلام شده در این جدول دارند که به مرور زمان جبران می‌شود. پس می‌توانید سنین بالاتر را ملاک ارزیابی خود قرار دهید.

در ادامه بخش‌های مختلف این جدول  وزن گیری نوزاد را با تفصیل بررسی می‌کنیم:

متوسط وزن نوزاد در بدو تولد تا یک ماهگی

از ابتدای تولد تا هفته اول نوزاد 2.5 تا 4 کیلوگرم وزن دارد. این وزن تا سن یک ماهگی به 6 کیلوگرم نیز می‌رسد و البته در این مدت ممکن است با توجه به قد نوزاد استانداردهای مختلفی برای وزن بیان شود.

متوسط وزن نوزاد در دو تا چهار ماهگی

در دو ماهگی نوزاد بین 4.5 تا 5.7 کیلوگرم وزن دارد و تا پایان سه ماهگی و به صورت ایده‌ال این عدد به 8 کیلوگرم هم می‌رسد. معمولا پسران در این دوره بین نیم تا یک کیلو اضافه وزن بیش‌تری دارند.

در پایان چهار ماهگی وزن نوزاد بین 8.5 تا 9.5 کیلوگرم متغیر خواهد بود که البته بسته به استانداردهای قدی ممکن است اعداد متفاوتی در منابع مشاهده کنید.

وزن ایده‌ال نوزاد از چهار تا هشت ماهگی

در این دوره وزن نوزاد از 9 تا 11.5 کیلوگرم متغیر خواهد بود. در صورتی که نوزاد در این سن از شیر مادر استفاده کرده باشد در ابتدا این روند افزایش وزن سریع‌تر اتفاق می‌افتد؛ اما وزن گیری با شیر خشک ممکن است به صورت تدریجی رخ دهد.

وزن گیری نوزاد از سن هشت تا دوازده ماهگی

از هشت ماهگی به بعد روند وزن گیری چشمگیرتر خواهد بود. نوزاد در هشت یا نه ماهگی ممکن است بین هفت تا هشت کیلوگرم وزن داشته باشد و تا پایان یک سالگی این وزن به 12 کیلوگرم هم برسد.

متوسط وزن کودک بعد از یک سالگی

تا یک سالگی روند رشد و وزن گیری نوزاد به سرعت صورت می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود تا شاهد تغییرات چشمگیری در ظاهر، چهره و قد فرزندتان باشید. با این حال بعد از یک سالگی این روند کمی کند می‌شود و بسته به اشتها و وضعیت غذای کودک ممکن است بین 100 تا 300 گرم به ازای هر 2 تا 3 ماه افزایش وزن داشته باشیم.

دقت کنید که وزن گیری فرزندتان در این دوره تابعی از قد و وضعیت نگهداری از او است. بعد از دو سالگی کودک به سبب شروع تحرک و مستقل شدن لاغرتر شده و پس از این دوره از جدول‌های وزن گیری در سنین بالاتر استفاده می‌شود.

نحوه وزن گیری نوزاد نارس و بررسی رشد او با توجه به جدول وزن گیری نوزاد نارس

جدول وزن کشی حداقل تا یک سالگی اطلاعات ارزنده‌ای به پدرها و مادرها می‌دهد. در وهله اول والدین با ارزیابی سریالی وزن نوزاد متوجه کمبودهای تغذیه‌ای یا مشکلات سیستمیکی می‌شوند که از دید آن‌ها مخفی مانده‌اند. بنابراین حداقل فایده‌ای که این ارزیابی دارد بررسی موانع رشد نوزاد است.
با این حال شاید بخواهید بدانید برای نوزادانی که نارس متولد شده‌اند چطور باید روند وزن گیری را بررسی کنیم.

اکثر نوزادانی که به صورت نارس متولد می‌شوند بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم وزن دارند. این میزان وزن برای نوزاد کم‌تر از استانداردهای معمول است و ممکن است تا مدتی نوزاد زیر دستگاه و با استفاده از روش‌های کمکی تغذیه شود. این دوره مراقبت ویژه می‌تواند از یک تا هفت روز و حتی بیش‌تر متغیر باشد و بنابراین نمی‌توانید برای ماه اول روی جدول وزن گیری حساب کنید.

بر خلاف تصور بعد از رفع مشکلات تغذیه‌ای و به تعادل رسیدن وزن نوزاد روند وزن گیری با سرعت بیش‌تری ادامه می‌یابد. تا جایی که بعد از چهار ماهگی احتمالا می‌توانید وزن گیری نوزاد را مطابق با جدول استانداردی که معرفی کردیم دنبال کنید.

آشنایی با عوامل موثر بر وزن گیری نوزاد

فاکتورهای زیادی بر وزن گیری نوزاد موثر هستند که خیلی از آن‌ها ممکن است به ژنتیک و کاهش وزن جنین در اواخر دوره آبستنی مربوط باشد. با این حال احتمال دارد این اختلال در رشد را حتی بعد از یک سالگی هم مشاهده کنید و افزایش وزن فرزندتان نسبت به جدول وزن گیری کمی عقب‌تر باشد.
به طور کلی رژیم مادران باردار تاثیر زیادی روی رشد نوزاد دارد. بله درست است؛ حتی رشد نوزاد بعد از دوره بارداری هم می‌تواند تابعی از تغذیه مادر در زمان بارداری باشد. در این دوره مصرف مواد مخدر، سیگار و نوشیدنی‌های الکلی باید محدود و کمبودهای تغذیه‌ای مادر از طریق مکمل و ترکیبات کمکی برطرف شود.

به جز مواردی که به مادر مربوط می‌شود بیماری‌ها و اختلالات جسمی مربوط به نوزاد هم بی‌تاثیر نیست. هر نوع عفونت و اختلالی که در سیستم ادراری، گوارشی یا تنفسی کودک وجود داشته باشد روی اشتها و حال عمومی نوزاد اثرگذار است و بنابراین روند رشد او را به تاخیر می‌اندازد.

ناتوانی نوزاد در تغذیه از رشد مادر بی‌تاثیر نیست. برخی از نوزادان به صورت مادرزادی با اختلال شکاف لب یا کام متولد می‌شوند و علاوه بر کاهش رشد در معرض مشکلات تنفسی هم قرار دارند. اقدام به موقع و موثر در این زمان از وقوع مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند.

فواصل زمانی بین وزن گیری نوزاد

در هر بار وزن گیری نوزاد به صورت برهنه روی ترازو مخصوص قرار می‌گیرد و اطلاعات فیزیکی در کنار واکسیناسیون در گزارش سلامت کودک ثبت می‌‌شود.

معمولا برای وزن کشی نوزاد برنامه مشخصی از سوی سازمان‌های مرتبط به مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند ارائه می‌شود. این دوره در اوایل زندگی به صورت ماهانه بوده و سپس هر دو ماه یک بار و به تدریج به هر سه تا چهار ماه یک بار افزایش می‌یابد.

با این حال در صورتی که تجهیزات و امکانات لازم را برای وزن گیری نوزاد در منزل دارید می‌توانید با توجه به شاخص‌های موجود در جدول وزن کشی نوزاد وضعیت فیزیکی فرزندتان از جمله وزن را اندازه‌گیری و ثبت کنید.

جدول وزن گیری نوزاد پسر:

وزن گیری نوزاد پسر و دختر باهم متفاوت است. رشد قد و وزن نوزاد پسر بیشتر از نوزاد دختر است. پس برای اطلاع از نرمال بودن وزن و قد نوزاد پسر حتما بر اساس جدول بهداشت چک کنید.

جدول وزن گیری نوزاد دختر:

معمولا قد و وزن نوزاد دختر و رشد آن کمتر از نوزاد پسر است. بنابراین برای آگاهی از نرمال بودن آن به جدول وزن گیری نوزاد دختر بهداشت مراجعه کنید.

سخن آخر

یکی از روش‌های پایش وزن فرزندتان در ماه‌های اول استفاده از جدول وزن گیری نوزاد است. این پایش معمولا به ازای سن و البته قد نوزاد صورت می‌گیرد و تابعی از عوامل ژنتیکی و محیط زندگی نوزاد خواهد بود.

وزن کشی نوزاد بعد از تولد و به صورت جک آپ دوره‌ای توسط کارشناس انجام می‌شود. با این حال در صورتی که امکانات کافی در منزل داشته باشید با در نظر گرفتن استانداردهای موجود در جدول وزن گیری نوزادان می‌توانید روند رشد طبیعی فرزندتان را دنبال کنید.

9 نظر

  1. دل‌آرام پاسخ

    جدول وزن گیری نوزاد برای کنترل وزن خیلی مهمه. هر مادری باید طبق شرایط فیزیکی بچّه‌ش وزن گیری رو کنترل کنه. اگر وزن گم بود سرلاک گندم و عسل البته برای بالای ۱ سال خیلی جواب میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.