هر آن چه که باید درباره قنداق نوزاد و مزایای قنداق بچه بدانید

5/5 - (4 امتیاز)

مهم‌ترین دغدغه مادران و پدران بعد از تولد نوزاد، نگهداری صحیح از فرزند است. شاید هیچ وسیله‌ای به اندازه قنداق نوزاد با وجود تحرک و جنب و جوشی که دارد به حفظ سلامت او کمک نکند. چون میزان جنب و جوش نوزادی که نه ماه در رحم تاریک مادر می‌زیسته، با ورود به دنیای پر نور و پر سر و صدا قابل پیش بینی نیست!

در طول این سال‌ها همواره نظرات ضد و نقیضی پیرامون استفاده از قنداق نوزاد  برای نگهداری فرزندان وجود داشته است. برخی از پزشکان استقاده از قنداق‌های قدیمی را مانع رشد صحیح و شکل گیری استخوان‌های نوزاد می‌دانستند. اما سبک جدید قنداق‌های امروزی با حذف تمام آن محدودیت‌ها، مورد تایید همه پزشکان قرار گرفته است.

با این مقدمه سعی داریم در ادامه همین مطلب به بررسی بایدها و نبایدهای استفاده از قنداق بچه و انواع آن بپردازیم. این مطلب را از دست ندهید!

پیشنهاد ویژه

قنداق بچه ماماکیدز مدل Simple

مدت‌ها است که قنداق‌های فانتزی با قابلیت باز و بسته شدن ساده‌تر جایگزین قنداق‌های ساده قدیمی شده‌اند. قنداق نوزادی ماماکیدز از دو لایه نرم و محکم داخلی و خارجی تشکیل شده که با زیپ به سادگی باز و بسته می‌شود.

اغلب قنداق‌های بازار رویه‌های پلاستیکی یا پلی استر دارند اما این محصول با لایه نخی کاملی پوشیده شده است. این لایه از تعریق و حساسیت پوستی نوزاد جلوگیری می‌کند.

نقاط قوت
  • این محصول از پارچه نخی و ضد حساسیت در لایه داخلی و بست زیپی تشکیل شده و قابلیت شستشو در دمای 30 درجه را دارد.
گزینه ارزان

قنداق‌های فانتزی یک تکه این روزها محبوبیت بیش‌تری نسبت به قنداق‌های ساده دارند.  قنداق کد 80 با ابعاد 74×40×6 سانتی‌متر از قنداق‌های سبک با طراحی جذاب جهت حمل و نقل راحت نوزاد است.

این محصول جنس با کیفیت و ضد حساسیتی دارد. .زن آن سبک است و نوزاد را اذیت نمی‌کند.

نقاط قوت
  • قنداق‌های فانتزی یک تکه این روزها محبوبیت بیش‌تری نسبت به قنداق‌های ساده دارند. قنداق نوزادی کد 80 با ابعاد 74×40×6 سانتی‌متر از قنداق‌های سبک با طراحی جذاب جهت حمل و نقل راحت نوزاد است.
ساده و ارزان

قنداق برند پرنسس مدل WHITE

یکی از دغدغه‌های مادران حین تهیه سیسمونی نوزاد، خرید قنداق است. پارچه ساده و مدل چاپ  قنداق بچه برند پرنسس مدل WHITE یادآور طرح‌های کلاسیک و قدیمی قنداق نوزادی است.

نقاط قوت
  • چاپ روی این محصول طرح استیکر بوده و در اشکال روی قنداق از چاپ نفتی یا بنزینی استفاده نشده است.

لطافت، گرما و نرمی بافت قنداق نوزاد فاکتور مهمی در خرید است. قنداق نوزاد مدل Happy Cow در ابعاد 100x50x20 سانتی‌متر از الیاف طبیعی تولید شده است

نقاط قوت
  • این محصول قابلیت شستشو با دست یا ماشین لباسشویی در دمای 30 درجه را دارد

اگر به دنبال یک قنداق جمع و جور، سبک و در عین حال جذاب هستید قنداق مدل Snoopy تمام این ویژگی‌ها را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. این قنداق نوزاد یک تکه بوده و ابعاد آن 6 × 47 × 37 سانتی‌متر است.

پتو قنداق نوزادی مدل King Bear

قنداق یک رو نوزادی مدل King Bear گزینه مناسب و سبکی برای حمل و نقل ساده‌تر نوزاد است. طراحی این محصول در عین سادگی شیک و دلپسند بوده و از الیاف طبیعی تولید شده است.

اگر به دنبال یک قنداق جمع و جور، سبک و در عین حال جذاب هستید قنداق مدل Snoopy تمام این ویژگی‌ها را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. این قنداق نوزاد یک تکه بوده و ابعاد آن 6 × 47 × 37 سانتی‌متر است.

اگر به دنبال یک قنداق جمع و جور، سبک و در عین حال جذاب هستید قنداق مدل Snoopy تمام این ویژگی‌ها را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. این قنداق بچه یک تکه بوده و ابعاد آن 6 × 47 × 37 سانتی‌متر است.

نوع دیگر قنداق به صورت یک تکه و عروسکی تولید می‌شوند. قنداق بیبی دال مدل 5617 است. طراحی عروسکی و جذابی برای حفظ دمای بدن کودک و کنترل بهتر آن در دست دارد. ابعاد این قنداق 42×54 سانتی‌متر بوده و قابلیت شستشو داخل ماشین لباسشویی نیز دارد.

هدف اصلی قنداق کردن بچه گرم ماندن نوزاد و تکان نخوردن دست و از خواب نپریدن او است. این محصول بسیار طراحی خوبی دارد. قسمت‌های دست نوزاد کاملا بسته می‌شود. اما پاها آزاد و در عین حال در روپوشی گرم قرار می‌گیرد. جنس این محصول ضد حساسیت است.

این روزها نگهداری نوزاد تازه متولد شده خصوصا برای والدینی که برای اولین بار طعم پدر و مادر شدن را می‌چشند دشوار است. بدن کوچک و آسیب پذیر کودک ممکن است باعث شود در موقعیت‌های مختلف واکنش مناسبی برای حفاظت و نگهداری از آن نداشته باشیم. از طرفی هم نوزاد در این سن به شدت بی قرار است و خطاهای ما باعث ناراحتی و اختلال آرامش آن می‌شود.

البته که امروزه روش‌های قدیمی قنداق کردن دیگر کاربردی ندارد. قنداق‌های قدیمی خطراتی نظیر خفه شدن نوزاد، کشیدن شدن و فشار روی دست و پا و افزایش دمای بدن را داشتند. اما اکنون قنداق‌ها با هدف نگهداری بهتر نوزاد و به صورت صنعتی با استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه می‌شوند.

با قنداق، آرامش نوزادتان را تضمین کنید

نوزاد به محض ورود به این دنیا و آشنایی با رنگ و نوری که با دنیای تیره و تار رحم مادر تفاوت دارد گریه می‌کند. بنابراین تمام محرک‌های محیطی بعد از تولد به نحوی آرامش نوزاد را بر هم می‌زنند. به نظر می‌رسد قنداق می‌تواند محیطی شبیه به رحم مادر برای کودک باشد و محاصره‌ای که صورت می‌گیرد احساس آرامش را به او بر می‌گرداند.

قنداق محرک خوبی برای شرطی شدن و خواب نوزاد است

یکی دیگر از اولین رفتارهای نوزاد که نشان می‌دهد متوجه تغییر شرایط محیطی شده، دست و پا زدن و حرکت او است. نوزادان به محض تولد و بدون هدف حرکات ناگهانی زیادی با دست و پا دارند. حرکاتی که کاملا از کنترل آن‌ها خارج است و حتی می‌تواند به پوست و ارگان‌های حساس نظیر چشم آسیب بزند!

به نظر می‌رسد قنداق در این زمینه هم راهکار خوبی برای کاهش حرکت نوزاد است. حتی خیلی از نوزادان نسبت به قنداق شرطی می‌شوند و به محض تماس قنداق با خود احساس آرامش و خواب آلودگی می‌کنند. بنابراین قنداق نوزاد برای کاهش هیجان محیطی و حرکت نوزاد در اطراف گزینه مناسبی خواهد بود.

دور شدن نوزاد از تنش‌های محیطی با قنداق

اگر از قنداق استفاده کرده باشید متوجه می‌شوید که چه قدر حمل و نقل آن با قنداق راحت‌تر و بی دردسرتر است. اما این راحتی قبل از این که برای والدین رقم بخورد برای نوزاد فراهم می‌شود.

همان طور که گفتیم نوزاد تمایل زیادی به تحرک بدون هدف بعد از تولد دارد. به علاوه هر نوع حرکت و جا به جایی توسط ما می‌تواند مخل آسایش او باشد. در چنین شرایطی استفاده از قنداق حس امنیت و دوری از تنش محیطی را برای او رقم می‌زند!

مراقب جنس قنداق نوزاد باشید

اکثر نمونه‌های صنعتی قنداق ترکیبی از کتان و پلی استر هستند. در غیر این صورت قنداق ثبات کافی برای نگهداری نوزاد ندارد.

مهم‌ترین موضوعی که در خرید قنداق و دیگر وسایل نوزاد مانند تشک نوزاد باید در نظر داشته باشید ضد حساسیت بودن آن است. هر چه قدر ترکیبات نخی و کتان محصول بیش‌تر باشد قابلیت تنفس بهتری برای پوست کودک فراهم می‌کند.

مزایا و معایب قنداق کردن نوزاد:

قنداق کردن نوزاد به شکل صحیح باعث آرامش او در خواب می‌شود زیرا نوزاد در دوران بارداری داخل کیسه آب در رحم مادر نیز محدودیت حرکتی دارد. قنداق کردن از پرش دست نوزاد در ابتدا که کنترلی روی حرکت دست و ماهیچه خود ندارد جلوگیری می‌کند. برای فصول سرد سال نیز قنداق کردن بهترین وسیله برای گرم نگه داشتن تمام بدن نوزاد است.

معایب قنداق کردن به نوع پارچه و نوع اشتباه قنداق کردن بستگی دارد. اگر قنداق را زیاد سفت ببنید به تنفس نوزاد و بدن نرم او آسیب می‌زنید. همچنین در صورت استفاده از پارچه غیر طبیعی و پلاستیکی احتمال عرق کردن بیش از حد نوزاد و از دست دادن آب بدن او وجود دارد. اگر پاهای نوزاد در داخل قنداق آزاد نباشد و به فرم آن فشا وارد شود باعث ایجاد مشکلات پا در بزرگسالی خواهد شد.

قیمت انواع قنداق بچه:

قنداق بچه قیمت زیادی ندارد. زیرا دارای امکانات به خصوصی نیست. شروع قیمت آن از 100 هزار تومان به بالا است.

سخن آخر

برای مادران و پدرانی که اولین تجربیات نگهداری از فرزند را در تقویم زندگی ثبت می‌کنند استفاده از قنداق  مطمئن‌ترین راهکار است. قنداق نه فقط به آرامش والدین، بلکه به تامین حس امنیت کودک و خواب راحت‌تر آن کمک می‌کند.

شما چطور؟ اگر قرار باشد قنداق نوزادی مناسبی برای طراحی سیسمونی خریداری کنید کدام یک از این موارد انتخاب شما است؟

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.