پیوند کودک و کتابخوانی: راهنمای خرید بهترین داستان صوتی کودکان

داستان صوتی کودکان
Rate this post

شاید اگر پیش از این درباره اثرات کتابخوانی بر رشد فکری و هوش کودک از همان ابتدای دوره بارداری تا تولد و سپس گذر از دوره کودکی می‌شنیدیم از تعجب شاخ درمی‌آوردیم؛ اما این روزها دیگر اثرات ترغیب کودکان به مطالعه کتاب‌های مصور یا کتابخوانی برای کودک بر همه آشکار شده و به خوبی می‌دانیم که چطور می‌توان کودک را با کتابخوانی تشنه دانستن کرد.

شاید بزرگ‌ترین مانعی که برای خرید کتاب کودک پیش روی والدین باشد محدودیت زمان جهت خواندن آن‌ها برای فرزندان باشد. مشکلی که با رونمایی از انواع داستان صوتی کودکان برای همیشه حل شده و هیچ بهانه‌ای برای بانوان باقی نمی‌گذارد تا هر چه زودتر شخصیت کودک را به سمت کتابخوانی و دایره لغات محدود او را دنیای بی‌حد و حصر کلمات سوق دهند.

کتابخوانی فقط یک سرگرمی ساده برای کودکان نیست. با کتاب‌های صوتی علاوه بر فراهم کردن بهترین شکل سرگرمی می‌توانید قدرت تمرکز، خلاقیت و تخیل را از همان سنین ابتدایی در فرزندتان تقویت کنید. کتب صوتی زیادی در بازار وجود دارند که با انتخاب و خرید آن‌ها می‌توانید حد و مرز یادگیری را برای فرزند دلبندتان برای همیشه از بین ببرید. پس همراه ما در مامان لیست باشید.

معرفی و بررسی انواع داستان صوتی کودکانه

پیشنهاد خریداران

کتاب صوتی مثل ها و قصه هایشان اثر مصطفی رحماندوست

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 2441 دقیقه
  • محتوا: 4 حلقه سی‌دی و 365 قصه
  • گویندگان: مصطفی رحماندوست، مریم نشیبا، بهرام شاه‌محمدلو و احترام برومند

وقتی قرار بر یادگیری و شروع آموزش از دوره کودکی باشد چه چیزی بهتر از مثل‌های فارسی که هم قوای درک کودک را بهبود می‌بخشند و هم در تقویت حافظه موثر هستند!

کتاب صوتی مثل ها و قصه هایشان اثر مصطفی رحماندوست بوده که توسط جمعی از هنرمندان روخوانی شده است.

این اثر حاوی ساعت‌ها قصه‌خوانی و در مجموع 365 قصه است که برای استفاده در تمام روزهای سال کافی خواهد بود.

کتاب صوتی کی بود کی بود اثر ناصر کشاورز

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 40 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 11 قصه
  • گویندگان: استودیو نوای سلوک

داستان‌های کتاب صوتی کی بود کی بود اثر ناصر کشاورز بوده که به زبانی کودکانه و با موسیقی ایرانی آمیخته شده است. بنابراین علاوه بر محتوای داستانی کودکان را با دستگاه‌های موسیقی ایرانی آشنا می‌کند.

این محصول با ریتم کودکانه و نوای ایرانی فرزندان را از رسانه‌های دیگر یا سرگرمی با تلویزیون و تبلت بی‌نیاز می‌کند.

کتاب صوتی دنیا دنیا لالایی اثر مصطفی رحماندوست

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 42 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 10 قطعه لالایی
  • گویندگان: ژیلا تقوی، حسین واحدی، نیاز خیامی نژاد

دنیا دنیا لالایی نام اثر پرفروش مصطفی رحماندوست و شامل جدیدترین سروده‌‌های او به صورت تلفیقی با موسیقی اصیل ایرانی است. این اثر به دنبال کتاب پیشین رحماندوست که با تلفیق ملودی‌های بومی تولید شده بود ساخته شد؛ با این تفاوت که در این کتاب صوتی لالایی‌ها در قالب ابیات کودکانه به زبان مدرن با ملودی‌های آرامش‌بخش تدوین شده‌اند.

کتاب صوتی قصه‌ های من و مامان 2 اثر ویولت رزاق پناه

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 45 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 1 قصه
  • گویندگان: نورا ممتازی

قصه‌های من و مامان 2 یکی از کتب برگزیده و پرفروش در سال 1375 بوده که با صدا و ترانه نورا ممتازی تدوین و تولید شده است. این کتاب تجربیات کودکی بازیگوش از زندگی کردن با مادر است که روزمرگی‌های خود را بدین وسیله بیان می‌کند.

این اثر یکی از کتب قدیمی کودک و نوجوان بوده اما به تازگی نسخه صوتی آن در دسترس قرار گرفته است.

کتاب صوتی کوشکی و دلبر اثر سیامک انصاری

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 50 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 1 قصه
  • گویندگان: سیامک انصاری

این روزها که کودکان به صوت و محتوای رسانه‌ای بیش‌تر تمایل نشان می‌دهند چه بهتر که کتاب‌های صوتی را جایگزین نسخه‌های چاپی کنیم. کتاب صوتی کوشکی و دلبر داستانی سرگرم‌کننده و زیبا با صدای سیامک انصاری است که در دنیای حیوانات روایت می‌شود.

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 63 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 1 قصه
  • گویندگان: بیژن مفید

شاپرک خانوم نام تئاتری است که اولین بار توسط بیژن مفید، نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر روی صحنه رفت. اساس این تئاتر استفاده از تمثیل و جانبخشی به حیوانات برای انتقال مفاهیم آموزنده با کودکان و نوجوانان است.

این کتاب اثری سرگرم‌کننده نه فقط برای کودکان بلکه برای تمام گروه‌های سنی است.

کتاب صوتی پنج تا انگشت بودند که - مراسم و شغل‌ ها

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 40 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و اشعار
  • گویندگان: مصطفی رحماندوست

کتاب صوتی پنج تا انگشت بودند که… روایت خلاقانه‌ای از انواع مشاغل و مراسم‌ها است که به زبانی کودکانه و با شعر و ترانه سروده و ضبط شده است. هر یک از اشعار موجود در این کتاب صوتی با نگاه به نغمه‌های رایج محلی و موسیقی اقوام ایرانی تدوین شده است تا کودک ایرانی از موسیقی اصیل ایرانی بهره‌مند شود.

کتاب صوتی ترب - دم گربه

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 62 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 2 داستان
  • گویندگان: بیژن مفید

ترب ـ دم گربه اثری از بیژن مفید است که به صورت نمایشنامه و در سال 1360 از صدا و سیما پخش شد. این کتاب صوتی شامل دو داستان ترب و دم گربه است و حدود یک ساعت داستانی جذاب و مهیج را برای کودکان روایت می‌کند.

کتاب صوتی خروس زری پیرهن پری

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 46 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 1 داستان
  • گویندگان: مریم معترف

خروس زری، پیرهن پری از داستان‌های موزیکال ماندگار ایرانی بوده که توسط احمد شاملو منتشر شده است. درون مایه این داستان با الهام از آثار تولستوی نوشتار شده و بر ارزش دوستی و رفاقت انسانی تاکید می‌کند.

این اثر علاوه بر کودکان برای نوجوانان و گروه‌های سنی بالاتر نیز جذاب خواهد بود.

کتاب صوتی خواب قشنگ کجایی اثر مصطفی رحماندوست

مشخصات محصول

  • مدت زمان: 46 دقیقه
  • محتوا: 1 حلقه سی‌دی و 10 شعر
  • گویندگان: نیاز خیامی نژاد

خواب قشنگ کجایی یکی از لالایی‌های معروف کودکانه اثر مصطفی رحماندوست است. در این سی دی 10 قطعه لالایی با موضوعات مختلف سروده شده که تعدادی توسط مادر، تعدادی توسط پدر و تعدادی هم توسط کودک ضبط شده است.

در این بسته‌بندی علاوه بر لالایی‌ها نسخه متنی اشعار هم در دسترس والدین قرار گرفته است. این مجموعه یکی از بهترین کتاب داستان صوتی کودکان است.

لذت کتابخوانی بی‌حد و مرز را برای کودکان رقم بزنید

نسخه چاپی کتاب‌ها در گذشته والدین را به یک‌جانشینی محکوم می‌کرد و مجبور بودند ساعت زیادی را برای مطالعه کتاب صرف کنند؛ تازه اگر حس و حال آن‌ها در روایت داستان آنقدر جذاب و دلپذیر باشد که کودک با تمرکز و علاقه بدان توجه کند.

این روزها نسخه صوتی کتاب‌ها وارد دنیای آثار کودکانه شده و داستان چاپی درست مثل یک فیلمنامه توسط راویان اهل فن و باتجربه روایت می‌شود. بنابراین با وجود نسخه‌های صوتی همیشه یه نمایش زنده از داستان در اختیار دارید که حتی زمانی که حال و حوصله کتابخوانی ندارید فرصت مطالعه بی‌حد و مرز را از فرزندتان دریغ نکرده‌اید.

البته همه چیز را نباید از دنیای والدین بررسی کرد. کودکان زیر 7 سال معمولا توانایی زیادی در روانخوانی کتاب ندارند. با وجود نسخه صوتی کتاب‌ کودکان می‌توانند حتی در هر زمان اوقات فراغت خود را با گوش دادن به داستان‌های صوتی کودکانه سپری کنند.

هزار و یک دلیل برای خرید داستان صوتی کودک

اگر بخواهیم به صورت جزئی فواید و مزایای خرید داستان‌های صوتی کودک را بررسی کنید هزار و یک دلیل وجود داشته باشد که از حوصله نقد امروز ما نیز خارج باشد. اما شاید بد نباشد فواید خرید نسخه صوتی کتاب‌های کودک را این بار هم از دیدگاه والدین و هم کودکان بررسی کنیم:

کودکان با کتاب صوتی گوینده بهتری می‌شوند

مهارت کتابخوانی در کنار یادگیری مهارت خواندن و نوشتن به مرور زمان کسب می‌شود و توسعه می‌یابد؛ اما فن بیان و نحوه سخنگویی در کودکان مهارتی است که در هیچ مدرسه‌ای به صورت مستقل و اختصاصی تدریس و تمرین نمی‌شود.

شاید استفاده از کتاب‌های داستان صوتی کودکان فرصتی باشد تا کودکان با اصوات مختلف آشنا شوند، واژه‌های جدیدی را بشنوند، برای کشف معنی آن‌ها کنجکاو شوند و در نهایت اعتماد به نفس بیش‌تری برای سخن گفتن پیدا کنند. بنابراین خرید داستان‌های صوتی کودک می‌تواند راهکاری کلیدی برای ارتقا اعتماد به نفس کودکان خجالتی باشد.

سرگرم کردن کودک در مواقع و موقعیت‌های مختلف

کتاب‌های صوتی کودک قابل حمل هستند. داستان صوتی در قالب یک سی دی عرضه می‌شود و در هر کجا که دسترسی به سیستم پخش محتوا وجود داشته باشد می‌توانید نوای داستانی را برای کودک پخش کنید. بنابراین حتی زمانی که در خودرو هستید، در سفر به سر می‌برید و خلاصه سرگرمی‌های متنوع این روزهای دنیای کودکان به ظاهر ته کشیده است می‌توانید لحظاتی او را با کتاب صوتی مشغول کنید!

بچه‌ها از کتاب داستان صوتی کودکان بهتر استقبال می‌کنند

کتاب‌های کودکانه صوتی در محیط کاملا شبیه‌سازی شده (از نظر صداهای محیطی) با صداپیشگی نزدیک به شخصیت‌های اصلی داستان ضبط می‌شوند. کودکان نسبت به این فضاسازی واکنش مثبت و تمرکز مداومی نشان می‌دهند تا زمانی که کتاب صوتی توسط والدین در فضای یکنواخت همیشگی خوانده شود.

راهنمای انتخاب موضوع کتاب‌های داستانی کودک

خیلی از فاکتورها در انتخاب کتاب صوتی کودک توسط والدین و به خوبی ارزیابی می‌شوند. مثل گروه سنی، نویسنده و مدت زمان کتاب صوتی. با این حال موضوع کتاب داستان کلاف پیچیده‌ای است که شاید خیلی از والدین در انتخاب آن، انتخاب داستانی که برای کودک جذاب و سرگرم‌ کننده باشد دچار تردید می‌شوند.

در این باره بد نیست به چند نکته زیر توجه کنید:

  • داستان‌های مختلف تهیه کنید: اگر سلیقه کودکتان را نمی‌شناسید و اولین بار است که کتاب صوتی را امتحان می‌کنید چند داستان متنوع خریداری کنید.
  • در صورت امکان از کودک برای انتخاب موضوع کمک بگیرید: کودکان در هر سن و سالی بهترین راهنمای شما جهت انتخاب موضوع کتاب هستند. خیلی از مواقع سلیقه و علاقمندی کودک به دنبال دیدن یک انیمیشن یا کارتون خاص شکل می‌گیرد و بنابراین می‌توانید از فیلم‌هایی که اخیرا تماشا کرده کمک بگیرید.
  • به نویسنده کتاب توجه کنید: در کشورمان نویسندگان زیادی به صورت اختصاصی در زمینه تولید و نشر محتوای کودکانه فعالیت دارند. نویسندگان نامداری نظیر مصطفی رحماندوست آثار سرگرم کننده و آموزنده بسیاری دارند که هم اکنون نسخه صوتی آن‌ها برای کودکان در دسترس است.

کتاب صوتی کودکانه رایگان:

برخی از سایت‌ها اقدام به انتشار رایگان کتاب‌های صوتی می‌کنند. از نظر قانونی این کار خلاف و اشتباه است. برای خراب نشدن حق ناشر اقدام به خرید قانونی کتاب کنید.

سخن آخر

آشنایی با دنیای قصه‌ها به صورت صوتی فرصت مناسبی برای تقویت قوای تخیل، تفکر و کسب تجربه توسط کودک را فراهم می‌کند. امروزه انواع داستان صوتی کودکان نسخه ضبط شده خیلی از کتاب‌های پرفروش چاپی هستند که حالا در حجم و با قیمت کم‌تر در اختیار والدین و مربیان قرار گرفته‌اند.

تجربه نشان داده کودکان از داستان‌های صوتی بیش‌تر استقبال می‌کنند؛ شما چطور؟ تجربیات خود را از خرید کتاب‌های صوتی کودک با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.