معرفی بهترین کتاب روانشناسی کودک؛ حلقه گمشده زندگی امروز

کتاب روانشناسی کودک
5/5 - (1 امتیاز)

این روزها عمر روابط موثر بین پدر مادرها و فرزندان هم درست مثل عمر بسیاری از آشنایی‌های بی‌سرانجام بزرگسالان کوتاه شده است. تعامل با یکدیگر هسته اصلی یک خانواده است که بدان پویایی می‌بخشد و این ارتباط باید از همان سنین کودکی در رفتار و تفکر کودکان نهادینه شود.

فرهنگ خانواده، تعداد فرزندان، رفتار فرزندان با یکدیگر و تعامل آن‌ها با پدر و مادر هر یک در مجموع اکوسیستم پیچیده‌ای را به وجود می‌آورند. اکوسیستمی که برای مدیریت و برپایی نظم در آن به ناچار باید دست به دامن یادگیری با استفاده از بهترین کتاب روانشناسی کودک شویم و تک تک موقعیت‌های زندگی را از همان ابتدای ورود فرزندان به جمع خانواده به چالش بکشیم.

هیچ چیزی اصیل‌تر و مستحکم‌تر از بنیاد خانواده و هیچ آموزشی ضروری‌تر از روانشناسی کودک برای حفظ چارچوب آن نیست. آن چه زندگی را در قرن جدید جذاب می‌کند تنوع کتبی است که فاصله آن‌ها با کتابخانه منزل به کوتاهی یک کلیک و سفارش آنلاین است. فقط کافی است برای برقراری تعامل بهتر با فرزندان با لیست این کتاب‌های ارزنده در حوزه روانشناسی کودک از قبل آشنایی داشته باشیم. از این رو دعوت می‌کنیم راهنمای خرید امروز مامان لیست را تا پایان مرور کنید.

معرفی و بررسی کتاب منتخب روانشناسی کودک

مدل پر فروش

کتاب شادترین کودک محله اثر هاروی کرپ

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 408 صفحه
  • موضوع: روانشناسی تربیت کودکان

تربیت و پرورش کودک از همان سنین ابتدایی آغاز می‌شود. مطالعه کتاب شادترین کودک محله را می‌توانید از سن 9 ماهگی فرزندتان آغاز کنید. این کتاب مروری بر مهارت‌های و رویکردهایی است که ارتباط گرفتن با کودکان 9 ماهه تا 4 ساله را برای والدین تسهیل می‌کند.

کتاب روانشناسی کودک اثر الیزابت هارتلی بروئر انتشارات معیار علم

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 256 صفحه
  • موضوع: روانشناسی ارتباط با کودک

محتوای کتاب روانشناسی کودک اثر الیزابت هارتلی بروئر بر پایه ایجاد یک رابطه اثربخش و سازنده بین کودکان و والدین نگارش شده است. در این کتاب می‌خوانیم که چطور احساسات کودکان بر عملکرد آن‌ها اثر می‌گذارد و بنابراین برای ارتباط گرفتن با آن‌ها احساسات فرزندان را هدف قرار دهیم.

کتاب روانشناسی بالینی کودک و نوجوان اثر محمد خدایاری فرد

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 304 صفحه
  • موضوع: روانشناسی بالینی کودک

مخاطب این کتاب تمام دانشجویان و علاقمندان به شاخه روانشناسی بالینی هستند که لازم است شاخه کودکان را نیز زیر ذره‌بین قرار دهند. حتی اگر به مطالب بالینی عمومی مرتبط در این حوزه علاقمند هستید مطالعه کتاب روانشناسی بالینی کودک را توصیه می‌کنیم.

کتاب روانشناسی کودک اثر ژان پیاژه

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 174 صفحه
  • موضوع: روانشناسی دانشگاهی

زندگی انسان از مراحل متعددی تشکیل شده و دوران کودکی پرچالش‌ترین مرحله زندگی بشر است. در کتاب روانشناسی کودک اثر ژان پیاژه راهکارهای علمی و عملی زیادی در باب تحولاتی شناختی و روانی کودکان معرفی می‌شوند.

از این کتاب می‌توانید به عنوان راهنمای عمومی و دانشگاهی برای دانشجویان استفاده کنید.

کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان اثر دکتر نجمه حمید

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 352 صفحه
  • موضوع: روانشناسی دانشگاهی

اختلالات روانی در کودکان علائم بالینی زیادی دارد که در کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان بدان پرداخته شده است. این اثر حاوی آزمون‌های بالینی، مصاحبه‌های کاربردی و تست‌های عینی فرافکن است.

مهم‌ترین ویژگی این کتاب رویکرد متفاوت آن در معرفی مداخلات درمانی است که همزمان به اصلاح روش‌های تربیتی والدین کمک می‌کند.

کتاب روان شناسی رشد کودک و نوجوان اثر دکتر محمد پارسا

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 260 صفحه
  • موضوع: روانشناسی کودک و نوجوان

کم‌تر کتابی مفاهیم روانشناسی کودک و نوجوان را با زبانی ساده و بیانی قابل فهم روایت کرده است. کتاب روان شناسی رشد کودک و نوجوان اثر دکتر محمد پارسا حاوی اطلاعاتی در باب تحولات روانی و فیزیکی کودکان است و مخاطب آن والدین و دانشجویان هستند.

کتاب روانشناسی و تربیت کودک و نوجوان اثر سعید قانعی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 264 صفحه
  • موضوع: روانشناسی و تربیت کودک

بهداشت روان کودک موضوعی مهمی است که در کنار سلامت جسم و بدن مطرح می‌شود. برای شناخت نوع نگاه کودک به اطرافش ابتدا لازم است فن برقراری ارتباط با او را یاد بگیریم. کتاب روانشناسی و تربیت کودک و نوجوان با رویکردی آینده نگر تالیف شده و حاوی راهکارهای کاربردی برای فهم الگوهای رفتاری کودک و تربیت عملی او است.

کتاب روانشناسی کودک، خانواده، انسان

روانشناسی کودک؛ پل ارتباطی دو نسل متفاوت

عصر ما، عصر ارتباط است. ارتباط موثر با دیگران نقش موثری در پیشبرد اهداف ما دارد. یک ارتباط خوب و تاثیرگذار می‌تواند موفقیت‌های فراوانی را در زمینه‌های خانوادگی، شغلی و اجتماعی برای‌مان به ارمغان آورد؛ خصوصا در زمینه تربیت فرزندان و رشد و تعالی آن‌ها. اما اگر قرار باشد این ارتباط دوستانه و به دور از چالش‌ها و مشکلات متداول باشد لازم است از راه درست و با تکیه بر مهارت‌های روانشناسی کودک وارد شوید.

لزوم تربیت فرزندان با تکیه بر روانشناسی درست همان لحظه‌ای آشکار می‌شود که در درک متقابل نیازها و رفتارهای کودک دچار خطا می‌شویم. فرزندان پلی بین گذشته و آینده والدینشان هستند. از طرفی پدر و مادرها از بدو تولد تا بزرگسالی مسئول آموزش، رشد و تعالی فرزندان خود هستند و از هر جهت که به این مسئولیت فکر کنیم به نظر خطیر و دشوار است.

در این مسیر چالش‌ها و بالا و پایین‌های زیادی وجود دارند و بعید نیست که والدین در پرورش فرزندانشان دچار لغزش شوند. با وجود این لغزش‌ها، باز هم فرزندانمان به والدین الهام‌بخش نیاز دارند تا بتوانند مفاهیم واقعی شادی، استقلال، سلامتی و تجربه را از نزدیک لمس کنند.

روانشناسی کودک، نوعی خودشناسی است!

یکی از اهداف کتاب‌های روانشناسی کودک نه فقط موشکافی شخصیت پیچیده فرزندان، بلکه تلاشی برای کنکاش در روحیات و خودِ واقعی فرزندان است.

برای پدران و مادران ضروری است که قبل از هر چیز ابتدا توانایی‌های خودشان را سبک سنگین کنند، ببینند در چه مواردی برتری دارند، به چه چیزی اعتقاد دارند و خلاصه در چه جایگاهی قرار گرفتند. علت آن هم مشخص است! اگر تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد و هنوز هم در برخی از مسائل دودل باشید احتمالا در برخورد با چالش‌های فرزندتان نمی‌دانید که ابتدا به مشکل خودتان بپردازید یا فرزندتان!

روانشناسی کودک؛ یک پروژه عملی و الهام بخش در زندگی

اصول روانشناسی سرشار از کلیشه‌هایی است که فاصله بین خواندن و عملی کردن آن‌ها در زندگی گاهی فراتر از حد تصور می‌شود. اما تکنیک‌های کاربردی روانشناسی کودک به عنوان شاخه مجزایی از روانشناسی کمک می‌کند تا با وقت‌گذرانی بیش‌تر با فرزندان و درست مشابه با یک پروژه عملی الهام بخش باشید، دغدغه فرزندان را بشنوید و برای رفع مشکلات راهکاری پیدا کنید.

بنابراین مطالعه کتاب‌های روانشناسی در طول زندگی درست مثل این است که شانه به شانه فرزندتان قرار بگیرید و بتوانید زمان را صرف انجام یک پروژه کنید. مهم‌تر این که از این هم‌نشینی اطلاعات مفیدی به دست می‌آورید.

اول این که کنار فرزندتان قرار گرفتن کمک می‌کند تا یک چشم‌انداز تقریبی از توانایی‌ها، علاقمندی‌ها و نقاط ضعف و قوت روانی او به دست آورید. در مرحله بعدی این کار فرصت الگوبرداری فرزندتان از شما را فراهم می‌کند و بنابراین امکان انتقال تجربیات به آن‌ها ایجاد می‌شود.

آنچه کتاب‌های روانشناسی کودک به ما می‌آموزند

آثار مختلفی در حوزه روانشناسی کودک در دنیا و در داخل کشور تالیف و ترجمه شده‌اند که ارزش خواندن و صرف زمان دارند. پیش از این که این کتب را بررسی کنید بهتر است با محوریت مفاهیم و تکنیک‌های موجود در این آثار آشنا شوید:

هنر کشف زمان مناسب برای گفتگو با کودک

در این زمینه نویسندگان سعی دارند هنر مدیریت زمان را برای آموزش، گفتگو و تربیت کودک به والدین آموزش دهند. از دیدگاه روانشناسی بهترین زمان گفتگو موقعی است که کودک از نظر استرس، هیجان محیطی و آشفتگی‌های درونی به تعادل رسیده باشد.

هنر همدلی با کودک به دور از قضاوت‌

یکی از راهکارهای کلیدی گفتگو اثربخش با کودک شنونده خوب بودن بدون قضاوت بی‌مورد است. این موضوع در کتاب‌های روانشناسی کودک بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته است.

مرزهای بزرگسالی را با کودکان فراموش کنید

شاید مهم‌ترین تکنیکی که به لطف بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک می‌آموزید این باشد که در گفتگو، تربیت و رفتار متقابل با فرزندان حدود بزرگسالی را کنار بگذارید. موثرترین راه برای یادگیری و تربیت کودکان مشاهده والدین و الگو گرفتن از آن‌ها است. در کتاب‌های روانشناسی می‌آموزیم که بدون حد و مرز بزرگسالی بهترین الگوی ممکن برای فرزندان باشیم.

بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک:

روانشناسان زیادی در زمینه تربیت و ارتباط خوب با کودک کتاب نوشته‌اند که در بین آنها کتاب تربیت بدون فریاد، کتاب شادترین کودک محله و کتاب روانشناسی ژان پیاژه جزو بهترین کتاب‌ها هستند.

سخن آخر

علم روانشناسی بسیار گسترده است و بخشی از آن به مطالعه روانشناسی تربیتی، رفتاری و آموزشی کودک اختصاص دارد. مطالعه انواع بهترین کتاب روانشناسی کودک نوعی خودآموزی برای والدینی هستند که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند یا در برقراری ارتباط با کودکان درگیر چالش شده‌اند.

هدف کتب روانشناسی کودک بررسی دقیق نیازهای کودک و ارائه راهکارهای اصلی برای تامین این نیازها از طرف والدین و مربیان است. در صورت نداشتن وقت می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید.

5 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.